Igennem krisen blev der skåret ned på de menneskelige ressourcer, så spørgsmålet er om der kan optimeres mere på dette område. For få år siden startede fokus på organisations processer – kan vi gøre noget på en anden måde, således at vi kan optimere arbejdsgangene – og dermed processerne?

I mange organisationer bliver der arbejdet meget på arbejdsgangene – også i HR. Spørgsmålet er så, hvor meget kan entydige processer, der bliver understøttet it-mæssigt, gøre for en afdeling.

Spørgsmålet er svært at svare på, da det bl.a. kommer an på udgangspunktet, som f.eks. hvor gode arbejdsgangene er i forvejen og hvor meget der er allerede automatiseret.

Ofte så understøtter arbejdsgangene en generel HR proces bestående af følgende faser:

  • Rekruttering
  • Fastholdelse
  • Udvikling
  • Afvikling.

Hvis vi kigger på en mellemstor dansk virksomhed på 250 personer med en medarbejderomsætning på 10%, så kan vi forholdsvis hurtigt udregne hvilken besvarelse der kan ligge i forhold til at understøtte rekrutteringsfasen –  altså forskellen på en manuel proces og en automatiseret proces.

Ved 10 rekruttering på et år vil der formodentlig komme ca.300 til 500 ansøgere – som alle skal have en tak for deres ansøgning, samt nogle der skal indkaldes til samtaler og andre have afslag.

En besparelse på dette område, målt op mod en HR Konsulent løn, vil ligge på ca. 50-75.000 kr. på et år. Dette er kun et eksempel på et område.

Hvis vi tænker at skabe overblik over medarbejder data, sygestatistik, medarbejdersamtaler, sygefraværssamtaler, løbende opfølgning på fokusområder osv., så vil de 75.000 kr. blive væsentlig større.

Hvis du er interesseret i en dialog omkring hvordan din virksomhed kan optimere processerne i din HR afdeling, så kontakt os enten på tlf. 7026 3225 eller info@hrsolutions.dk